12. 04. 2012.

2002 Ripe-Loose-leaf Pu-erh Tea-Court-PL02 & 1997 Raw-Loose-leaf Pu-erh Tea-Yunnan Broad-leaf Variety-PL97 (ESGREEN)


Iako sam ovih dana u obavezama preko glave ipak uživam u dobrom čaju svaki dan, ali do sada nisam mogao naći vremena (čitaj: inspiracije) da napišem jednu recenziju.

Prije nešto više od mjesec dana dobio sam jedan mali paketić, sasvim neočekivano jer nisam očekivao nikakve pošiljke. Nakon otvaranja ostao sam iznenađen i začuđen: sedam uzoraka čajeva od po 10-15 grama. Uzorci su bili upakovani u celofan sa naljepnicom na kojoj je samo stojao naziv čaja i ništa više. Guglajući nazive sjetio sam se da sam nekada prošle godine aplicirao za besplatan program degustacije čajeva na jednoj stranici. I gle, nakon toliko vremena iznenadili su me izdašnim uzorcima, jedan od njih je težio skoro 20 gr.



Budući da nisam imao dovoljno čaja da eksperimentišem išao sam na sigurno – fotografisanje uz svaku pripremu, kao i bilježenje utisaka. 

Za ovu recenziju sam pripremio dva pu erh čaja (dugo nisam recenzirao pu erh) koji su kod mene ostavili veoma pozitivne dojmove i time zaslužile etiketu 'dobrih čajeva'.




No prije nego ih predstavim, napisaću par riječi o prodavaču. ESGREEN (www.esgreen.com) je online trgovina čaja u Kini. Sudeći prema njihovom inventaru i sadržaju, ESGREEN je reklo bi se više privržen pu erh čajevima nego ostalim. Samim tim, na njihovoj stranici pored pozamašnog izbora pu erh čajeva možete pronaći i dosta članaka (pogotovo o pu erhu) kao i drugih vrsta čajeva i čajnog posuđa. Trenutno na rasprodaji imaju par čajeva i nešto inventara, pa pogledajte.

Ono što je zanimljivo i što nisam našao ni na jednog online prodavnici (pored eBay-a) je biljni i voćni asortiman iz domena kineske medicine. 

Ukoliko bi im tražio zamjerku, onda je to sigurno nedostatak uputstava o pripremi i minimalna narudžba po čaju (200 grama). Jedna od zamjerki koja me je udaljavala od naručivanja je i poštarina. Naime, minimalni shipping će vas izaći 15$ (riječ je o nešto bržoj poštarini - 7-14 dana). Međutim, stupivši u kontakt sa osobljem ESGREEN-a ustupili su mi free shipping kod tako da ukoliko se odlučite na naručivanje nećete morati platiti poštarinu ali pošiljku ćete morati čekati 3-4 sedmice.
FREE SHIPPING kod (na checkout-u): fs1203
Nakon malo dužeg uvoda došao je red i na današnje kandidate.



Od 19.4.2012 Free Shipping kod više nije aktivan. Sada možete naručiti manja, povoljnija pakovanja od 55 grama uz poštarinu od 2,90$.


2002 Ripe-Loose-leaf Pu-erh Tea-Court-PL02



Riječ je kvalitetnom, nepresovanom, fermentiranom pu erhu iz 2002. Prema podacima sa stranice prodavača ovaj čaj je pravljen od listova kategorija 1-3 (kategorije u ovom slučaju idu do 10) uz mnogo zlatno-bakrenih vrhova. Cijena 200 grama ovog čaja je 19 dolara.

Fermentirani Pu Erhovi se pojavljuju početkom 70-ih godina prošlog stoljeća, odnosno odgovarajuća formula-recept se utvrđuje 1972. godine. Može se reći da je do otkrića došlo sasvim slučajno: djelimično obrađeni listovi čaja (obično stariji grmovi od 40 do par sotina godina) se kompostiraju na gomilu i prekrivaju ceradom na određeni vremenski period (obično par sedmica) prije nego se konačno presuju u neki oblik (cigla, disk, gnijezdo itd.). Ono što se desilo jednom prilikom je da je cerada bila probušena na jednom mjestu te je kiša uspjela doprijeti do listova i tako ubrzati mikrobiološki proces na jednom dijelu hrpe. Radoznali proizvođači su degustirali na prvi pogled propale listove i uvidjeli da infuzija karakteristikama podsjeća na Pu Erh koji se skladištio 10-15 godina prije nego se razvije takav okus. Zahvaljujući tom slučajnom pronalasku danas smo u prilici uživati u Pu Erh čajevima bez da moramo čekati par dekada da ‘sazriju’. Naravno, ovo otkriće nije rezultiralo u odbacivanju tradicionalne metode proizvodnje.

Za pripremu ovog čaja (gongfu metodom) koristio sam 3 grama suhog lista i 100 ml ključale vode po svakom zaljevanju. U ovoj sesiji uživao sam u ukupno deset infuzija: 10, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 60, 120, 300 (u sekundama).

Suhi list odiše umjerenom zemljastom aromom uz suh pozadinski ton. Kada se list ispusti u zagrijan čajnik primjetan je i dodir mirisa svježe ribe. Nakon ispiranja i ‘buđenja’ listova ( dva puta po pet sekundi) ključalom vodom, miris ribe nestaje te se pojavljuje dobro definisana nota suhe šljive. Infizuja svojim dubokim i ‘gustim’ tonom daje jedan ozbiljan i bogat dojam za pu erh. Na površini se osjeti bogat (ali ne i prenapadan) zemljast ton isprepleten sa dodirom suhih šljiva.





Prvi gutljaj ostavlja jedan zaista jak dojam; bogat i gust dodir na jeziku uz blago aromatičan završetak. U narednih par gutljaja se dobija potpunija slika – infuzija je blaga na početku, te se razvija kako klizi niz jezik i do grla. Najveći dojam ostavlja negdje između, na sredini jezika gdje dolazi do harmonije okusa i arome da bi pred kraj harmoniju nadvladao dojam ukusno pripremljene kafe (bez gorčine, samo okus). Ispijajući zagnje gutljaje prve infuzije uočavam da u istoj nije prisutan talog što govori da je riječ o zaista kvalitetnom čaju. Za pu erh čajeve (pogotovo one presovane) je tipično da imaju koliko toliko taloga, koji ima tendenciju da se uvijek iznova pojavljuje nakon svake infuzije.



Druga infuzija je identična prvoj, uz malo bolje rasčlanjen jaz između nota što čini da uživam još više u ovoj infuziji od prethodne. Nakon gutanja primjetna je i suhoća u grlu bez škrobasto-zrncaste teksture (koja se može pojaviti u Silver Needle bijelom čaju, recimo), te naposlijetku ostavlja i jedan dojam blage grlobolje.

Do pete infuzije sam manje-više uživao u istim karakteristikama gdje dolazi do zanimljivog zaokreta – blaži karakter uz dodir slatkoće. Šesta infuzija je donijela i prve znake slabljenja sveukupnog dojma, ali ipak pružila veoma ukusne gutljaje uz istu slatkoću. U sedmoj dolazi do daška gorčine koji u konačnici (desetoj infuziji) se pretvara u jednu notu preprženog lješnjaka.

Nakon deset infuzija odlučio sam stati, iako sam mogao uživati u još barem dvije. Litar čaja je i više nego dovoljan.

U konačnici, mogu reći da je riječ o jednom zaista kvalitetnom i ukusnom čaju koji zaslužuje stalno mjesto na mojoj polici.

Konačna ocjena - 93/100

1997 Raw-Loose-leaf Pu-erh Tea-Yunnan Broad-leaf Variety-PL97

Od sedam uzoraka koje sam dobio, ovaj me je najviše zaintrigirao. Naime, riječ je o nefermentiranom Pu Erh čaju iz 1997. godine, što znači da je ovaj čaj 'ležao' petnaest godina i prirodno sazrijevao ( i 'kupio prašinu').  Za 200 grama ovog čaja košta 33 dolara.

List nije presovan, kao većina Pu Erhova koje danas možete uzeti, već je ležerno osušen te kao takav ostavlja jak vizuelni dojam svojim dugim i širokim listovima. Suhi list tupom bojom i teksturom podsjeća na koroziju te ispred duboke i dozrele zemljaste arome i pritajenog cvijetnog dodira itekako je osjetna suhoća, odnosno prašina koja se nakupljala godinama na površini.

Moram priznati da nisam kušao mnogo nefermentiranih pu erh čajeva, te da su mnogi od njih meni više bili odbojni nego prijatni. Pretpostavljam da je više riječ o nekvalitetnom, nedozrelom čaju i (možda) pogrešnom načinu pripreme, nego mom ličnom ukusu. Sada sam pred sobom imao petnaest godina dozreli list, te nisam znao šta mogu očekivati od toga.

Odlučio sam da pola uzorka, tj. 3 grama zalijem sa 100 ml vode na 95oC, uz tri ispiranja po 5 sekundi. Razlog ispiranju je prašina koja se godinama nakupila, te će se kasnije pokazati da sam listove možda trebao duže/više isprati.


Ukupno infuzija: 12 (6 prvi dan, 6 drugi dan)

Infuzije (u sec): 10, 10, 12, 14, 16,  20, 25, 30, 40, 60, 120, 180

Prva infuzija je ostavila ne tako dobar dojam – mutna infuzija, izražena kiselost i blag duhanski završetak. Druga infuzija je čini se 'isprala' kiselost ali donijela jedan ne tako lijep dojam ustajale vlage. Čini se da sam ipak trebao listove duže namakati (barem deset sekundi umjesto pet) u ispiranjima. Za razliku od prve, u drugoj infuziji koliko-toliko sam uživao u svilenkastom dodiru i duhanskim završetkom sa blagim osjećajem trnjenja na jeziku koji je uslijedio nakon toga.

Treća infuzija je bila ono što sam očekivao: više izražen karakter uz dašak kiselosti i umjeren duhanski završetak na korijenu jezika zaokružen sa dodirom gorčine na samom kraju. U četvrtoj infuziji se počinje javljati, na moje veliko čuđenje, dojam gline. To mi je vratilo slike od prije barem deset godina, kada sam jednom prilikom jeo varivo iz glinene posude (mislim da je 'mućkalica' bila u pitanju). U naredne dvije infuzije, pored glinene note, prožimao se utisak kvalitetnijih fermentiranih pu erh čajeva, ali bogatiji i šireg spektra. 




Već kod pete infuzije sam osjetio otežanost u stomaku, što i ne čudi, jer su stariji listovi bogati uljima koji mogu biti teški za stomak ukoliko se umjereno ne konzumiraju. Nakon ispijanja šeste infuzije odlučio sam da listove namočim u hladnoj vodi i ostavim na hladnom preko noći.

Sutradan sam ranim jutrom nakratko 'probudio' listove ključalom vodom i ponovo ih infuzirao. Za razliku od dan prije, pored tipične glinene arome ovaj put su bile primjetne i neke cvijetne note, ali dosta pritajene i nedefinisane. Moglo bi se reći da je tu negdje u pozadini čučao mineralni utisak koji je došao više do izražaja u naredne dvije infuzije. U desetoj i jedanaestoj infuziji sam primjetio osjetan pad svih karakteristika, ali i jedan zanimljiv orašast aftertaste. Dvanaestom infuzijom, koja je bila blaga u svakom pogledu, donio sam zaključak sam da sam 'iscijedio' iz listova koliko sam mogao, te sam odlučio staviti tačku.


Jako mi je teško donijeti zaključak, jer čaj sam po sebi me nije pretjerano oduševio koliko iznenadio svojim promjenama karakteristika kroz infuzije te ostavio dojam zbunjenog i zaintrigiranog djeteta naspram madžioničarskih trikova.

1 komentar: