11. 02. 2012.

Filiz Cayi (turski crni čaj), Caykur

Koliko već dugo se vrte turske serije na našim TV stanicama? Neki će reći 'predugo' a drugi 'kud nisu prije'. Šale malo naravno... 

Vrijeme je da se nešto recenzira... Ovaj put sam u Sarajevu na Baščaršiji kod sebilja našao specijaliziranu radnju za turske (isključivo prehrambene, ako se ne varam) proizvode "Bakkal", u kojoj možete izmeđuostalog naći i turski čaj, uzgajan na obalama Crnog mora. 




Budući da je ovo moj prvi posjet ovoj radnji, veoma sam oduševljen ponudom koja je po izboru i cijeni povoljna većini posjetitelja. Čaj koji sam kupio kod njih je izuzetno jeftin: 500 gr crnog čaja sam platio 8,50 KM. Podijelite to sa 3 pa ćete vidjeti koliko šolja čaja od toga dobijete. Također sam uzeo i Earl Gray čaj, ali to ću ostaviti za neke druge recenzije. 





Budući da nemam iskustva (a bogami ni znanja) o pripremi crnog čaja na turski način, ipak se nisam libio pokušati. Nakon pretraživanja po internetu kako se sprema čaj na turski način, odlučio sam da pokušam nešto 'a la', pa taman kad bih se i obrukao. Sve je najteže prvi put.


Kao što vidite na slici riječ je o mehanički drobljenom (CTC - crush tear curl) čaju. Pretpostavljam da je riječ o cijelom listu (orange pekoe). Čaj mirisom djeluje travkasto svjež.

Dakle, za ovu pripremu crnog čaja na turski način koristiću dvije čajne kašike čaja, dovoljno za dvije osobe, odnosno 2-3 čaše čaja.

slika

U prethodno zagrijanu manju šerpu dodajem čaj.

slika



Te ga zaljevam sa 250 ml ključale vode, koju sam zagrijao u malo većoj šerpi od ove.


slika



Nakon toga u istu šerpu iz koje sam zalio čaj maločas, dodajem ključalu vodu iz kuhala.


slika



Te stavljam manju šerpu u veću, tako da voda u većoj šerpi ključa i grije manju iznad nje (tako sam ja shvatio koncept pripreme čaja na turski način).


Nakon toga čaj ostavimo 10-15 minuta. Uz to bih još da napomenem se sav kofein iz čaja otpusti u vodu nakon 15 minuta.


slika



Budući da nemam čaše namijenjene isključivo za turski čaj, koristim obične čaše od 2 dl.


slika

Nakon 15 minuta procijedio sam čaj. Malo sam ga i probao usput, intenzivan je poput jake kafe, ali ne i gorak.

slika



U čaše sam, kao što se vidi na slici, nasuo koncentrisan čaj i to: 1/5, 1/3 i 1/2. 


slika

Nakon toga sam u svaku čašu donalio vodu iz druge šerpe, do istog nivoa. 
Utiske o degustaciji turskog čaja pripremljenog na istoimeni način (ali ipak 'a la') možete pročitati na kraju posta.

slika


Sada je vrijeme da isti čaj pripremim na klasični zapadni način. Jednu čajnu kašiku čaja (otprilike 3 gr) stavljam u čajnik zapremine 250 ml koji je prethodno zagrijan.

slika

Zatim sipam ključalu vodu... 

slika

i ostavljam da se infuzira 3 minute.

slika


Sav čaj na dnu - jedan od (mojih) pokazatelja da je čaj spreman za konzumaciju. Budući da je riječ o sitnom čaju, morao sam se poslužiti i dodatnom cjediljkom.

slika

I to bi bilo to.

slika



Degustacija


'A la' turska metoda:


Prva čaša (1/5 koncentrata):


Bez šećera:

Jedva postojana aroma uz svjetliju nijansu meda. Izuzetno blag okus, nedefinisan, bez gorčine i trpkosti. Više podsjeća na toplu vodu uz dodir crnog čaja.

Sa šećerom (1 čajna kašika):

Neznatna promjena osim slatkoće koja se zadržava na jeziku nakratko zajedno sa aromom. Nešto blaži okus tople vode. 

Druga čaša (1/3):


Bez šećera:

Blaga aroma, uz dodir preprženosti te tamniju nijansu meda. Okus nešto izraženiji, uz primjetan okus tople vode.

Sa šećerom:

Šećer donekle naglašava okus/oblik crnog čaja. Nakon gutanja dolazi do sasvim blagog i kratkotrajnog osjećaja gorčine na dnu jezika.

Treća čaša (1/2):


Bez šećera:

Dobro definisana aroma crnog čaja, uz istaknut ton preprženosti uz dobro definisan okus. Tamnija i mutnija nijansa smeđe (poput ceylona). Nakon gutanja dolazi do kratkograjnog zadržavanja arome u ustima.

Sa šećerom:

Okus čaja nadvladava šećer, gdje zapravo dolazi do dodatnog izražaja okus čaja, odnosno arome preprženosti. Par trenutaka poslije dolazi do blagog skupljanja na vrhu usta.

Klasična zapadna metoda:

Blaga izdefinisana aroma crnog čaja uz smeđu nijansa, poput Ceylona. Također definisanog blagog okusa, uz osvježavajući dodir. Bez gorčine i trpkosti. Sa narednim gutljajima na dolazi do pojavljimvanja prepržena aroma.


Sažetak:

Prije svega veoma ekonomičan čaj (8,50 KM/500gr), blagog okusa (poredim ga sa Prince of Wales od Twiningsa) uz naglašenu aromu. Odsustvo gorčine čini ovaj čaj prigodnim za infuziju i duže od 5 minuta.

Konačna ocjena - 81/100

Broj komentara: 10:

  1. Moželi se Alene, poslati autobusom za Zenicu, 500 gr. pakovanje ovog čaja.
    Evo moj kontakt telefon: 062 274 363

    Datum: 18. januar 2013 godine
    Helmin Husakovic

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Zdravo, nisam u direktnoj vezi sa prodavačem, ako nađem broj proslijediću Vam ga, ili upitati slijedećom posjetom trgovini.

      Izbriši
  2. Imal kontakta? :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nisam još bio u Sarajevu, nadam se da ću svratiti krajem mjeseca.

      Izbriši
    2. Jučer sam svratio u trgovinu, rekoše mi da ne šalju u druge gradove, jedino se može otići u trgovinu i uzeti.

      Izbriši
  3. Svakodnevno pijem dvije soljice pomenutog caja,kao cajoljubac nasao sam se u njemu i moja ocjena je 9+.Zaista je ucinkoit brzo okrepljuje,tijelu daje cudno stanje,vraca svjezinu i snagu kao da ste popili antireumatik.
    Moje preporuke

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Biće uskoro još recenzija turskih crnih čajeva, ovih dana sam naletio na jedan koji mi je još bolji od ovog.

      Izbriši
  4. Super ti je ova ideja sa dvije serpe:) Nedavno sam bas gledala te turske cajnike sa dvije posude i sve se razmisljala da li da kupim. Nisam bila sigurna koliko cu koristiti. Vidim funkcionise i ovako :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I ja sam razmišljao o nabavci posebne aparature za turski čaj ali sam odustao iz razloga što ista ne bi bila često ni korištena. S vremena na vrijeme popijem turski čaj, bude jednako odličan ako se malo uzavre u džezvi po uzoru na Tursku/Bosansku kafu i ostavi 10 minuta prije procjeđivanja.

      Izbriši